1) Indiqueu la funció sintàctica que fa cadascun del pronoms febles ressaltats de les frases següents (S, CD, CI, Atr, C Pred, CRV, CN, CC).
a) Elena encara no sap el resultat de les notes, el sabrà la setmana que ve. (..........)
b) De carros, abans en passaven molts per este camí. (..........)
c) Encara no has telefonat als teus pares? Telefona’ls de seguida (..........)
d) Porta això al teu germà, perquè ho necessita per a dema (..........)
e) Ha enviat el paquet a Benicarló. L’hi ha enviat per correu. (..........)
f) Pel setembre, qui tinga blat, que en sembre. (..........)
g) Vés i porta-li, a ta mare, esta camisa. (..........)
h) Anàrem al cine, quan n’isquerem ens trobarem amb el teu cosí Miquel. (..........)
i) El líquid es va fer roig per causa del reactiu, s’hi va fer roig en un instant. (..........)
j) Però, com quedem? Son amics teus o no ho són? (..........)
k) Cal avalar els danys de la pedregada, cal avaluar-ne els danys. (..........)
l) No crec que ton pare s’acostume a al nova vida. No s’hi acostumarà mai. (..........)
2) Substituïx els CD en negreta pel pronom corresponent.
a) Es van crear 365.000 llocs de treball al febrer.
.............................................................................................................................................................
b) Els objectes perderen el seu ordre.
.............................................................................................................................................................
c) El missatger em va portar això.
.............................................................................................................................................................
d) S’estudia un increment del pla de construcció.
.............................................................................................................................................................
e) T’he dit que vingues.
.............................................................................................................................................................
f) Qüestionaven l’eficàcia dels politics.
.............................................................................................................................................................
g) Un jutge va embargar bens per valor de huit milions.
.............................................................................................................................................................
h) Patien molta contaminació acústica.
.............................................................................................................................................................
3) Substituïx la part subratllada per un pronom de CI
a) El professor explica problemes de ,matemàtiques als alumnes.
.............................................................................................................................................................
b) Llegia contes a les filles.
.............................................................................................................................................................
c) El pare llava la cara a la xiqueta.
.............................................................................................................................................................
d) Tu sempre poses menjar al canari
.............................................................................................................................................................
e) Ella compra pa a la fornera.
.............................................................................................................................................................
f) Regales llibres als teus companys.
.............................................................................................................................................................
g) Vaig explicar als meus amics l’assumpte.
.............................................................................................................................................................
4) Canvi els complements amb funció de CD o CI pels pronoms corresponents.
a) Dóna l’enhorabona als padrins, per favor.
.............................................................................................................................................................
b) Dóna estos pastissos als xiquets, per favor.
.............................................................................................................................................................
c) Digues a Miquel que em telefone quan puga.
.............................................................................................................................................................
d) Porta a Josep l’esborrany del document!
.............................................................................................................................................................
e) Escriu la carta a l’administrador!
.............................................................................................................................................................
f) Escriu un resum!
.............................................................................................................................................................
5) Canvia els complements amb funció d’Atribut pels pronoms corresponents.
a) Sembla una iniciativa interessant.
.............................................................................................................................................................
b) El pis esta per a vendre.
.............................................................................................................................................................
c) Josep és conserge.
.............................................................................................................................................................
d) Carme és la conserge de l’escola.
.............................................................................................................................................................
e) Els meus amics són d’Albal.
.............................................................................................................................................................
f) Esta molt content.
.............................................................................................................................................................
6) Canvia els CC en negreta pel pronom feble corresponent.
a)Enric posa els coberts a taula. ................................................................................................
b) Han arribat noticies de l’Himàlaia. .......................................................................................
c) D’ençà de l’accident Xavier camina malament. ...................................................................
d) Deixa el got damunt de la taula ............................................................................................
e) El gat sempre pasava pel lloc mes a la vora de la paret. .................................................
f) Ens trobarem a Piccadilly circus. ..........................................................................................
g) Venien entusiasmats del concert. .........................................................................................
h) Asseieu-vos en aquell sofà. ....................................................................................................
i) S’ha fet massa còmode. De casa, no es vol moure. ..........................................................
j) Xiquets, veniu ací immediatament! ........................................................................................
k) Aniré a Muro demà. ..................................................................................................................
l) He fet una pregunta a Xavier i m’ha contestat de mala manera. ...................................
7) Substituïx els complements(CRV) en negreta pels pronoms corresponents.
a) Aquells hòmens sempre parlen de política. .........................................................................
b) Els xiquets juguen al baló. ......................................................................................................
c) Quan estigues de viatge, pensa en mi. .................................................................................
d) Companys, contribuïu a la causa. ...........................................................................................
e) Ensenya a llegir i a escriure. ..................................................................................................
f) Viuen de la caritat. ...................................................................................................................
g) Es dedica a ensenyar valencià. ...............................................................................................
h) El iaio es recorda de quan era menut. .................................................................................
i) El govern ha optat per la solució més barata. .....................................................................
j) Molts jóvens s’interessen per les ONGs. ............................................................................
k)Vols contribuir a estalviar aigua? ..........................................................................................
l) L’advocada ha recorregut contra la sentencia. ...................................................................
m) Té molt d’interès a fer-ho bé. ..............................................................................................
n) Es limita a ajudar de tant en tant. .......................................................................................
8) Completa les frases amb els pronoms corresponents al CPred.
a) La llet s’ha fet agra; s’ ha fet per deixar-la fora de la nevera.
b) L’han nomenat director? L’ anomenaran este matí.
c) Enguany m’he fet membre del club; me he fet perquè m’agrada l’ambient.
d) El meu veí s’ha fet ric; se ha fet en molt poc de temps.
e) Em dic Robert. Mira que bé! Jo també me dic.
f) Acabares fart d’aquell cotxe? Sí, vaig acabar.
9) Completa amb la forma que calga dels pronoms febles.
a) Hi ha alguna noticia dels resultats de les proves? No, encara no sabem res.
b) Ja ha tornat Joan del col·legi? No, encara no, però tornarà de seguida.
c) Anireu a les festes de Montitxelvo? No, no se si anirem o no.
d) Podem parlar ara de l’horari dels grups de valencià? Sí, parlem ara mateix.
e) Puc parlar amb la directora? Sí, ara s’ posarà, no penge, per favor.
f) Quan anaves al bar jo ja venia
10) Torna a escriure la recepta de llobarro al forn amb creïlles, fent les substitucions pronominals que calga per tal que en resulte un text no repetitiu, però coherent.
De primer, lleveu les escames al llobarro. En acabant, netegeu el llobarro per dins llevant al peix els budells i, a continuació, feu el llobarro a filets. Feu, del llobarro, 4 o 6 talls. Reserveu els talls a la nevera.
Mentrestant, agafeu un porro ben net i talleu el porro a la juliana. Agafeu les tomaques. Partiu les tomaques. Heu de traure, de les tomaques, les llavors i, tot seguit, ratllar les tomaques.
Agafeu dos grams d’all i piqueu els grams d’all ben bé en companyia del julivert.
Peleu la creïlla i, desprès, talleu la creïlla a rodanxes d’un gruix de mig centímetre.
Agafeu una plàtera per anar al forn. Escampeu el porro per la plàtera. Repartiu per damunt del porro les rotllanes de creïlla.
Salpebreu el conjunt. Amaniu tot el contingut de la font amb la meitat de l’oli i aboqueu al peix un got sencer d’aigua. Tapeu la plàtera amb paper de plata i amb el forn ben calent, a uns 200º, introduïu la plàtera al forn. Deixeu coure tot allò durant 15 minuts.
11) Esmena els errors o els usos abusius que hi ha a les frases, si cal.
a) N’hi ha poca aigua.
b) Segons l’administrador se’ns convoca a la reunió.
c) En el curs de valencià n’hi ha molta matèria.
d) Ací es menja molt bé.
e) H va anar poca gent al concert.
f) No se n’ha adonat de la correcció.
g) Al metre li donaren una alegria amb l’aprovat.
h) En aquella habitació no hi toca el sol.
12) Les combinacions que hi ha tot seguit tenen l’apòstrof mal col·locat. Esmena-les.
me ‘l he pres ..........................
t’el han portat ..........................
t’el pots guardar ..........................
se’l ha endut ..........................
s’el ha menjat ..........................
se’n han anat ............................
s’en han cansat ............................
m’els regalen ............................
s’et els duran ............................
m’en vaig ............................
13) Substituïx els complements en negreta per la combinació de pronoms adequada.
a) Nosaltres vam donar els llibres a Marta ...........................................................
b) Hui portaré el regal al meu amic. ...........................................................
c) Esta vesprada tornarem les ampolles al botiguer. ...........................................................
d) Àngel llig contes a Assumpció. ...........................................................
e) Desprès comprarem la revista a la mare. ...........................................................
f) Per telèfon, explicaré el problema al meu company. ...........................................................
g) Dema portaré les entrades al meu amic. ...........................................................
h) Comprareu in llibre a Josepa. ...........................................................
14) Substituïx les paraules en negreta pel pronom corresponent.
a) Qui m’aguantarà la porta? .......................................................................
b) Es va abaixar els pantalons .......................................................................
c) Ja et va arreglar el cotxe? .......................................................................
d) El dentista m’¡ha d’arrancar el queixal .......................................................................
e) Agafa’m el gos! .......................................................................
f) Vols que et buide el cendrer? .......................................................................
g) Tits s’afanyen a seure .......................................................................
h) Vinga, canvia’m els cromos! .......................................................................
i) Se t’han begut el vi .......................................................................
j) Ell em va ajudar a pujar .......................................................................
k) Em copiaràs el problema? .......................................................................
l) Ahir em va cosir tres botons .......................................................................
m) Tot nerviós, es treia el mocador .......................................................................
n) No m’embrutes la camisa .......................................................................
o) M’ha escrit la carta .......................................................................
p) No t’esperaves esta jugada, eh? .......................................................................
q) Es va agafar a la barana .......................................................................
r) I mi, qui em defensa els drets? .......................................................................
s) Em falten molts llibres .......................................................................
t) No et descordes els botons .......................................................................
u) Qui t’ha dit això? .......................................................................
v) Qui t’ha dit el resultat? .......................................................................
w) Qui se m’ha posat el jersei? .......................................................................
x) El lladre se’m a quedar l’abric .......................................................................
y) T’has comprat aquell pis .......................................................................
z) T’he tirat alguns papers al fem .......................................................................
15) Ompli els espais buits de les oracions amb la combinació binaria que calga.
a) A mi no m’agraden les pomes; no dónes.
b) Albert sap el que ha passat; que ell conte.
c) Maria vol la llibreta. Tu donaràs?
d) No els han donat la resposta i esperen que tu dónes.
e) Si no pots anar sense sabates, perquè no poses?
f) Us he dit que no crideu fort i ara torne a dir per darrera vegada.
g) L¡oculista li ha receptat ulleres, però no vol posar.
16) Respon les preguntes amb combinacions de pronoms febles.
a) T’has comprat el nou disc de Glenn Gould? ...........................................................
b) T’has cosit la camisa? ...........................................................
c) M’has dut la roba? ...........................................................
d) M’has portat diners? ...........................................................
e) S’ha examinat de matemàtiques? ...........................................................
17) Corregix les expressions incorrectes.
a) Ai mare! Ja me s’ha socarrat l’arròs. ...........................................................
b) Si li se perd la clau haurà de fer-se’n una altra. ...........................................................
c) El tocadiscos, se l’arreglaré hui mateix. ...........................................................
d) Tinc la bicicleta d’Arnau, però se l’he de tornar dema. ...........................................................
18) Ompli els espais buits de les oracions amb la combinació binaria.
a) Miquel necessita el compàs, per favor, deixa .
b) Si et diuen que els ho portes, porta .
c) La xiqueta vol la pilota, doneu .
d) A Ferran, dóna també,d’albercocs.
e) Tu tens molts cromos. Aqueix repetit, dóna .
f) Nio et lleves els calcetins: posa de seguida.
g) Com que tu no les necessites i el teu germà sí, regala .
19) Inventa complements que puguen substituir els pronoms febles d’estes frases.
a) Digueu-los-la ..................................................................................................................................
b) Paga’ls-les ..................................................................................................................................
20) Ara completa les frases amb els pronoms o combinacions de pronoms que calga.
a) Tots han penjat la jaqueta a l’armari, perquè no penges tu també?
b) Traure de l’equip el meu germà, espere que tu també tragues.
c) Era un bon partit o no era?
d) Ell es queda tres invitacions i jo vull dos.
e) Et vols rentar la cara o no vols rentar?
f) Vos perdreu el final; es que voleu perdre ?
g) Ens donen noticies però prompte no podran donar.
h) De nit es dedicava a pintar; però ara ja no dedica.
i) Si no vos vestiu adequadament no entrareu a l’acte. Per favor vestiu .
j) T’agraden els meus pantalons nous? He comprat a les rebaixes.
k) En la botiga del canto regalen llepolies als xiquets. A tu no han regalat?
l) Volem que ens òmpligues la botella. Per favor ompli .
m) Han de nomenar Eduard per al càrrec. Nomenaran dema mateix.
n) Posa flors la gerro. Posa unes quantes abans que vinguen els convidats.
o) A les meues filles els agraden molt els contes. Cada nit he de contar un.
21) Fes el mateix.
a) Quan anàvem cap al bar ens trobarem amb ells, que ja tornaven.
b) Ja m’explicaràs com has pogut suspendre l’examen. explicaràs, veritat?
c) Jo em dic Marta. Quina coincidència, jo també dic.
d) Si penses comprar el llibre als xiquets, no compres encara.
e) Abans em semblava una idea absurda, però ara ja no sembla tant.
f) Si tens diners en metàl·lic, fes-me cas, fica al banc.
g) Aniré dema a Xàtiva. Tu vols acompanyar .
h) Si els teus amics volen mes fotocopies, pots fer unes quantes.
i) Les esperances, les amigues, no lleves mai.
j) Portarà llibretes de la papereria. portarà suficients per a tots vosaltres.
k) S’ha tornat blanc de la impressió. Conxa també tornarà quan se n’assabente.
l) Conta el que t’he explicat a les teues amigues. Conta .
m) S’ha de valorar la qualitat del producte; sempre cal valorar la qualitat.
n) T’has adonat de la situació? Home, clar que he adonat!
o) A tu t’ha tractat amablement, però a mi no ha tractat.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario